A bátyám akkortájt már rendelkezett jogosítvánnyal, így a követségi tulajdonban levő hobbiautók közül kettőt is rendszeresen vezethetett, ebből egy nem túl jó állapotban levű Fiat 1500-as (alias kék villám) volt az egyik,

míg a másik egy Fehér Fiat 124-es, amely szintén nem volt a legjobb állapotban (ez alapján a modell alapján kezdték a szovjetek gyártani a Zsigulit - erről ezért nem mutatunk fotót). A kék villám olyan volt, mint a Két Kőkorszaki szaki autója - az anyósülés elött már elfogyott a fenéklemez, így egyrészt gyorsan nem lehetett menni vele, másrészt esőben tuti volt a lábmosás :)
Már nem emlékszem, hogy épp melyik gépkocsival indultunk neki a tengerpartnak, de az tuti, hogy vasárnap kora reggel volt, amikor a Tirana- Durres országos kiemelt főútvonalon kb. óránként haladt el egy gépkocsi. Azt még csak-csak megszoktuk, hogy a helyi fiatalság kihasználja az aránylag sima aszfaltot és ott fociznak - néha hosszában, néha keresztben (az ország akkori legforgalmasabb autóútjáról beszélünk), azonban ami ezen a reggelen várt minket, azt senki előre meg nem mondhatta. Tudni kell, hogy az albán útépítők nemigen lacafacáztak a dimbes-dombos környékkel, ha 50 huppanó van egymás után, kit érdekel? Majd lassítanak az autósók. Így az útnak eleve volt egy olyan szakasza, ahol ingyen hullámvasutazásban részesülhetett a szerencsés. Bátyám általában elég gyorsan hajtott rá, hogy meglegyen az élmény. Azonban a "roncs" autókkal túl gyorsan eleve nem lehetett menni, ez volt a szerencsénk. Ugyanis ezen a szép nyári reggelen az út körül egyébként sűrűn előbukkanó birkacsordák egyikének pásztorfiúja úgy dönthetett, hogy ő nagyon álmos, így leheveredett aludni. Mindezt tette két bukkanó között, a "völgyben", az országút aszfaltján - gondolom ott nem volt teljesen vizszintes az út, így a fejét is alátámasztotta. Kb. 20-25 bukkanó után repültünk arra, amikor észleltük, hogy ebből gond lehet - s bár nem tudom melyik autóval mentünk épp, egyiknek sem volt a világ legjobb fékberendezése, így a bátyám rátaposott a dudára, hátha... Szerencsére az albán pásztorfiúk éberek, így mielőtt odaértünk volna a srác felugrott és futva az út melletti bozótba vetette magát... Huhh, kemény helyzet volt.
Lazításképp hallgassunk meg egy dalt a menekülésről, bár ebben az esetben egy hölgy menekül (egyébként az akkori, uniformist hordó időkben, a koszos-piszkos pásztor akár lány is lehetett volna).
Egyébként albán nyelvi műveltségünk mai napig létező részeit az út menti propagandákból, vagy a TV-ből szedtük össze, például a már emlegetett táncdalfesztivál két dala közül az egyik a Lullezon traktori Shqiperia volt, amely címe magyarul: Virágozzanak Albánia traktorai. Mit mondjak, tuti nóta volt :) Inkább hallgassátok meg mégegyszer Bon Jovit :)
4 megjegyzés:
Esetleg valamikor hallhatnánk autentikus korabeli albán slágert?:) Nem AOR, és azt sem tudom, mennyire fellelhető akár egy is, de talán...összehasonlítási alapnak:)
Kérésed nem egyszerű...vagy egy órán át kutattam a netet ilyen dal után, de nem találtam semmit. Talán ha létezik valahol Albániában valamilyen lelkes gyüjtő, akit megtalálok, akkor esetleg... Ha lesz valami, majd kiteszem a blogba.
Bon Jovi még mindig jó :)
Halli Öcsikém!
Az albán jogosítványom a mai napig a fiókban lapul. Mert ugye ott nem lehetett akármivel vezetni, be kellett adni a jogosítványodat két fényképpel meg megfelelő számú pecsétes-aláírásos papírral. Ezek után bár nap és már a kezemben volt az albán jogsi, ami egy 11 x 7,5 cm-es zöld kartonlap (száma: 500086), rajta a fényképpel és szépen kézzel-tintával kitöltve a név meg a vezethető gépjármű típusa, hogyaszongya: Dragan Firence és fardo lloj veture me benzine.
A jogsira várva még volt idő Pista bácsitól, a követség söfőrjétől, helyi kresz leckéket vennem.
Első kérdés: mi a három legfontosabb szerkezet az autónál?
Válaszolni próbáltam: talán a fék,...
Ne folytasd tovább, jól jegyezd meg, a három legfontosabb: a duda, a duda meg a duda!
Második kérdés: mit teszel, ha véletlenül elütsz valakit?
Pista bácsi, gyorsan megállok, ellátom, korházba viszem.
Válasz helytelen, mert ezzel a magatartással biztos megölöd. Szépen otthagyod, a belügyi követők majd felszedik, te meg szólsz az első rendőrnek, hogy azonnal beszélned kell a követséggel!
Amire vigyázz: a városi kereszteződésekben középre felfestett köröket mindig kerüld meg, nehogy bármikor is rájuk hajts!
Na mehetsz, megjött a jogsid, itt a kék villám kulcsa!
Megjegyzés küldése