Hogy mennyi lehetett vajon a makett és a működésképtelen gép? Biztos jónéhány, általában ugyanazt a 2 MiG-17 klónt (Shenyang FT-5) láttuk le és felszállni, ehhez képest elég sok repülőgép várakozott ott, főleg eredeti szovjet MiG-15-ösök (UTI-k), kínai MiG-17-es klónok és egy-két kínai MiG-19-es klón. AZ Albán légierő nagynak akart látszani, ilyenkor tehát ezerrel zajlottak az események, a 2 működőképesnek tűnő gép (ezek általában repkedtek is Rinas felett nagy sebességű áthúzásokat és orsókat bemutatva)és rengeteg gépmozgás volt tapasztalható. Pista bátyánk, a többször is emlegetett követségi sofőr igen vicces ember volt, így amikor már elege lett abból, hogy ugyanazt a MiG-17-es makettet vonszolják körbe (egy teherautó húzta, és katonák ültek a teherautón és a gép szárnyán is, fő az éberség!) úgy döntött, megvicceli őket, elvégre a diplomáciai mentességet is ki kell használni, ha már van. Az út jobb oldaláról menetrendszerűen elindult a repülőgépnek látszó tárgy, amely tökéletesen úgy volt időzítve, hogy a követségi VOLGA típusú 2 tonnás gépkocsival pont fékezni kelljen, hogy a repülő átkocogjon az út másik oldalára - persze tök lassan, hadd tartson sokáig, amíg nyitott szemmel bámuljuk a "fejlett" albán haditechnikát - egy kis genyóságért az albánok sem mentek a szomszédba. Pista bátyánk enyhén lassított, pontosan felmérve a terepet, megvárva, hogy az országúthoz minél közelebb érjen a repülőgép, majd felkapcsolta a reflektorokat, belelépett a gázba és egyre gyorsulva, vadul dudálva száguldani kezdett a nagy, fekete Volgával a vadászgép felé. A katonák előszőr próbálkoztak integetéssel, volt, amelyik a fegyverét is felemelte, de Pista bácsi nem lassított, csak dudált és villogott tovább - lett is nagy pánik, a teherautóból kiugrott a sofőr, a katonák leugráltak a gép szárnyáról és bevetődtek az árokba - az ütközés elkerülhetetlennek látszott. Ámde Pista bácsi fene jó sofőr volt, így a 2 tonnás Volgát a MiG szárnyától mintegy 10 centire megállította, majd nyájas mosollyal az arcán intett az albánoknak - átmehettek, elengedlek titeket... Mivel bent ültem az autóban, szétröhögtem magam, amíg az albánok nagy nehezen újraindították a lefulladt teherautót, újra felmásztak a gépre és elvonszolták onnan, miközben mi szélesen vigyorogva szimpátiánkról biztosítottuk őket és barbie&ken típusú édes mosollyal néztünk rájuk :) Ettől kezdve csütörtökönként nem vonszoltak át az úton jó ideig semmit - a Volga veszélyesebb fegyver volt, mint a fél albán légierő... A képen egyébként egy albán MiG-17 klón látható a rákötött rúddal, ennél fogva húzta a teherautó 1979-ben. A gép mind a mai napig repül (vagy csak mind a mai napig húzogatják?) - a fotót ugyanis 2006-ban Chris Lofting készítette...Mai zenekarunk a svájci illetőségű China, akiknek Sign in the Sky (nézd már, kapcsolódik a bejegyzéshez :) ) című lemezéről hallgathattok/nézhettek meg egy dalt:
Manapság Albánia légiereje inkább romokban hever, mint dicsőséges, de nemsokára talán még azt is megérjük, hogy ők is NATO tagok lesznek...
1 megjegyzés:
Hali Öcsikém!
1. Azt tegyük hozzá, hogy a két repképes gép a gyakorlatozás után kijött a Malév gép elé az Adria fölé és szépen bekisért minket a reptérre az albán légtérben. Állítólag tűzparancsuk is volt, ha esetleg bombázásra adtuk volna a fejünket :)
2. Pista bácsi szeretett az albánokkal tréfálkozni. Az utak ti. nem csak felfelé - huppanók által -, hanem oldalirányban is - éles kanyarok által - olyanok voltak, mint az ökörhugyozás. Egyenes szakasznál Pista bá beletaposott a VOLGA gázpedáljába, miáltal jócskán elhagytuk a belügyi követő csapatot. A legközelebbi éles kanyarnál satufék és gyors kormánymozdulat, azaz a forgalommal szemben szépen behúzódtunk a sziklafal takarásába. Amikor a kétségbeesett követők elszáguldottak mellettünk vidám dudálással, reflektor villogással és integetéssel köszöntöttük a kísérő autóban ülőket. Az üdvözlés néhány száz méter múlva ismét megtörtént, amikor találkoztunk az álpisilés örvén félrehúzódó belügyesekkel :D
Megjegyzés küldése